Pallen på LGT 24h!

Tävlingsberättelse LGT 24h

SS0 löpning med rogain vid Finspångs slott. Blev avtrampad skon i starten och fick stanna för att ta på den igen, Henke fick sprinta fram och ta kartan. Blev till att haka på då kartläsningen blev kort. Ca 5km, 21 minuter. Hård öppning ett 20tal sekunder efter täten…

SS1 MTB, cyklade ganska lätt ikapp tätklungan på snitslade delen, kändes skönt med lite ”återhämtning” då det inte gick lika tokfort nu, EPICen gick som en dröm. 5 lag i tätklungan.

Ruggigt hetsig växling ut på SS2, 2mil orientering på 50 000. Hann inte dricka extra vätska och det visade sig att vi hade för lite med ut. Vågade inte gå på inritat vägval utan bet ihop och försökte hålla rygg på Silva (björn/Emil) och AXA – Addidas som dessutom tog en jobbig väg ”rakt på”. Synd att vi inte gick på utritat vägval som enligt Arvid var klockrent… Orkade inte hålla tempot och fick släppa mitt i skogen. Fortsatte på kompasskurs men lyckades på något sätt med att räkna fel på antal vägar, skulle in på en vändplan på tredje vägen men räknade den som nummer 2 ???? Och sprang ned på nästa väg. Blev väl ett tapp på 20 minuter kanske, svor en ramsa och bet ihop! Hann ikapp Mölndal som gått om och slog följe. I slutet på sträckan krampade vader och lår om vart annat och fick ligga på snodd bakom Henke för att överleva.

SS3 långa kajaksträckan. Lite trög start och Henkes vader krampade så att båten svängde 🙂 Mölndal gick ifrån och vi kunde inte följa men paddlade ikapp och om karlstad. Svårt att läsa kartan då solen blänkte i kartstället. In i den slingrande ån och vi fastnade direkt i första svängen, multimike satt fast då vi kom. Tog inte många hundra meter innan Karlstads unga lag som valt att paddla kanot hann ikapp och försvann. Henkes lånade kajak hade minimalt med roderutslag och att paddla i en två meter bred bäck motströms och med massor av 90+ graders svängar tog sin tid då vi fastnade i rätt många svängar och tuggade vass. Några svordomar senare och ett par bad för Henke så lämnade vi äntligen gäddån. Vi bet ihop, paddlade disciplinerat på våg och minimerade mat och klädstopp. Vid vändande kontroller klockade vi framförvarande lag och vi tog in! Efter långa lyftet hann vi ikapp AXA och Silvas mixlag. Vi borrade på och förstod att AXA hade problem då vi normalt inte paddlar ifrån dem. I nästa mindre å lyckades Henke kila fast kajaken mot ett träd mitt i ån då rodret inte bet och tvingades till ytterligare ett dopp, satan tänkte jag då jag redan hade bortdomnade händer och var allt annat än varm. Henke är hård och körde på som inget hänt…
Efter nästa lyft hann vi ifatt Karlstad som klädde på sig och efter ett tag även Mölndal som fikade. Försökte trycka på hela vägen in och vi såg ett koppel av lampor bakom oss.

SS4 Växling till coasteringen var ruskig kall men det bjöds på soppa som var fantastiskt god! Alla lag såg tärda ut, inga torra kläder att ta på och en badsträcka mitt i natten… Gick ut med Mölndal och vi drog upp till första sjön som vi såklart missade med några minuter (karlstad gick om?) låg i rygg på Mölndal som orienterade säkert. Några passager ut på småöar med försvarets ”biltemamadrass” och några vad/sim. Ena passagen fastnade linorna till vår och Mölndals luftmadrass som trasslat ihop sig och bakomvarande lag på stranden försökte tvinna loss oss, tappade 5-10minuter.

SS5 lång MTB, såg Karlstad gå ut när vi kom in, men de fick lagade en punka på väg ut, även Mölndal pumpade däck då vi checkade ut. Gick rätt sakta till första kontrollen då det såg ljust ut och vi lämnade pannlampan, ruggigt svårt att läsa kartan. Hade också ritat ett lite långe vägval till första på ”stor” väg, som visade sig vara grov sprängsten, när vi kom till ettan hade Mölndal redan varit där. Hann upp och ikapp ganska snart då vi höll ett högre tempo. Henke är stark och jag låg bakom och ropade vänster/höger 🙂 Till en kontroll hade vi valt att gå en grusväg och sedan gena till fots över till stigen som kontrollen satt på. Lyckades bra och vi plockade in Karlstagrabbarna. Lika glad som vi blev över det lyckade vägvalet vändes snabbt till FAN då nästa vägval visade sig vara uselt (genade inte från höjden) och trodde att båda lagen passerat oss igen! Henke tryckte på under den avslutande snitslade stigen och ja hängde tunga… rätt tom framme vid cykeldroppet, då vi körde på utan att äta ”måste ju snart va framme” tuggade i huvet.

SS6 Äventyrssträckan.
Förvånade över att vi var trea när vi kom fram och pustade ut!
Tryckte rejält med mat och firade med 8:à och prussik ned för en klippa mot en fin sjö, paddlade en kontroll och gick ut på en rogain OL. Valde motsols till skillnad från många lag. Kontrollerna gick bra även om det var kuperat och rejält risigt på vissa ställen. Från sista och in genade vi upp på en stig som gick hela vägen tillbaka. Försökte trycka på för att säkra 3:e platsen, mötte FJS mix. Efter ett tag när ja tyckte att vi borde va framme så gick det inte läsa in sig på kartan. Sprang på och kom till en myr och ett grönområde och det lutade lite utför, något sånt fanns inte på min stig!!! Lite panikartat då tredjeplatsen va på väg upp i rök. Förstod att vi hamnat långt åt vänster och chansade med kompassriktning. Efter en kilometer eller två tyckte jag att vi skymtade toppen där första (eller sista) kontrollen satt. Drog en lång ramsa i huvet och svor på att detta va min sista tävling, gissade på ett tapp på ca 20-30 min. Nu är garanterat både Mölndal och Karlstad före…
Kom tillslut in till cyklarna och konstigt nog var vi först med Karlstad någon minut efter oss, de såg dock rätt tärda ut. Cyklade ut på samma stig som vi borde ha kommit och vi noterade vart misstaget gjordes, en falsk korsning med ”osynlig” stig över en berghäll. Kändes lite bättre i själen men ändå ruggigt irriterad. Körde på lagom hårt in för att inte göra några fler misstag, dubbelläste alla vägbyten då självförtroendet var stukat.

SS7 7km OL på 15000 karta. Stela ben, höll ett lagom tempo, ville inte missa och kände oss inte hotade. Ruggigt skönt att gå i mål som trea, lättad över att min slarviga orientering inte förstörde dagen.

Både jag och Henke förfrös fingrarna på båda händerna, dålig känsel och en stickande fingertoppar, hoppas det går över.

Foto: Andreas Strand
(prisutdelning Arvid Björkrot)

//Peter på ett tåg från Göteborg till Oslo

Det här inlägget postades i Tävling. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Pallen på LGT 24h!

1. henberg skriver:

haha! Underbar redogörelse! Jag ringde sjukvårdsupplysningen…om våra fingrar inte är bra till helgen så kan det vara dags för ett besök på vårdcentralen 😉