Tävlingsrapport 24H Helags Adventure

I helgen avgjordes kanske Sveriges tuffaste multisporttävling under 2012, kanske jag sticker ut hackan men rätta mig om jag har fel! Erfarne multisportarrangören Erik Putsep från Karlstad Multisport och storviltjägaren och  äventyraren från Helags Adventures, Vesa Kalenius hade gjort ett kanonjobb både med att få till en häftig och utmanande bana men även det viktiga runt omkring med logistik, boende, webrapportering och inramningen med bankett i jättekåta.

Men vi tar det från början! Tävlingen började med en 3 km prolog, 4 kontroller som fick tas i valfri ordning. Vi höll oss till planen som var att hålla oss i täten och vi var väl 5-6 lag som växlade in ungefär samtidigt.

Efter det följde en 10 km lång MTB sträcka och där slog vi snabbt följe med John Andén och Christer Casselsjö i Outnorth och Magnus Svensson och Per Alenbrand i Rejlers-Kolmården. Kolmården släppte lucka efter en kontroll och när vi sen gick ut på paddlingen var det sida vid sida med Outnorth. De hade lite strul i början så vi fick direkt en lucka. En lucka som vi såg växa för varje kontroll. Peter navigerade och drog för det mesta och jag låg på våg och sprang iland för att stämpla.

Efter paddlingen var det snabbt på med inlines för att ta oss tillbaka till cyklarna och vidare till Ljungdalen.

Väl framme i Ljungdalen packade vi ryggorna med mat för minst 12 timmar samt klätterutrustning för den följande mountaineeringen. Det blev en ganska tung packning och det gick sakta upp på fjället. Cyklingen till Helags via Torkilstöten gjorde jag ju i höstas och den var minst lika rolig på tävling. Lite mindre roligt var ju att Peter fick problem med sin ”lilla” klinga. Alla bultar var lösa och vi kunde tack och lov dra åt dem provisoriskt men vi vågade inte belasta dem.

Framme i Helags fick vi nygräddade kanelbullar av STF-personalen och vi var snabbt iväg för den dryga 20 km långa trekken som skulle ta oss upp via flera lägre toppar upp på Helags 1797 möh. Vi hade bra flyt i både benen och i orienteringen då vi upptäckte att kompassen var borta! Inte alls bra då vi precis skulle in i molnen och dimman som låg på ca 1200 möh. Vi letade några minuter men gav upp och planen blev att hålla stenkoll på höjdklockan och kartan. Vid 1300 möh började det att snöa och vinden tilltog rejält så skaljackan åkte på. Ju högre upp desto hårdare vind och snart var även skalbyxorna och vantarna på. Var mycket nöjd med att jag lagt 5 min på att leta rätt på mina skalvantar i lådan med vinterkläder! Vet inte hur detta slutat utan dem! Det var riktigt vanskligt att ta sig fram på lösa klippor och stenar täckta med snö och is men till slut kom vi fram till klättermomentet och vi fick ett litet upppiggande avbrått! Firning ner och sen jumarering upp i ”Blåbärsrännan”

Det var full vinter där uppe och det var nästan lite komiskt… tror inte heller att Erik och funktionärerna var förberedda på så hårt väder för de såg också ut att ha det lite tufft. De gjorde en prestation i sig som var i 12 timmar på fjället. Tillslut hittade också Peter kompassen som gömt sig innanför tightsen! Sista biten ner till fjällstationen gick snabbt och där nere fyllde vi på med lite varmt att äta innan vi gick ut på den 33 km långa fjällcyklingen ner till Ramundberget. Det var kallt, blött och is på spångarna och frost i gräset. Vi hade hela tiden matats med baktider om att vi drygade ut ledningen men nu började vi tvivla lite.. vi vände oss om och såg pannlampor. Kan de börjat ta in på oss? Vi vågade inte slå på våra egna förrän vi passerat sista krönet men nere i fjällbjörkskogen behövdes det verkligen ljus då den enda kontrollen på sträckan var lite lurig. Vi hittade inte den genväg vi tänkt ut utan tog en lite längre väg som i slutandan blev mycket bra i alla fall! Framme i Ramundberget hade vi blåbärssoppa i termos och grötkorv redo. Vi var nu mycket kalla och när vi skulle iväg igen strejkade Peters mage. Jag tog lite motvilligt emot kartan så att Peter kunde fokusera på att få upp energin och värmen igen och vi satte av ut på fjället igen. I takt med att dagen grydde kom energin och farten tillbaka jag lyckades orienteringen och hittade fram till ICA Stigmyhrs i Bruksvallarna där vi snörade på oss inlinesen för att ta oss på rullskidbanan upp till Ramundberget igen. Nu var det jag som blivit seg. Ledningen var betryggande och därför gjorde vi kanske ett lite söligt byte utan att få i oss särskilt mycket mat.. När vi stack ut på sista sträckan var det knapp styrfart på min hoj. Blev lite bättre efter en Red Bull shot och lite Drytech. Navigeringen som vi innan varit lite nervösa inför då mycket skidspår, leder och stigar finns i området och långt ifrån alla finns på 1:100000 kartan. Det gick väldigt bra och det enda som var jobbigt var de sista 2 km innan cykelbar väg som bestod av klafsande i blötmyr. Kändes som vi var klara med det nu! Sen kom vi in på spurten, 40 km grusväg tillbaka till Ljungdalen över Flatruet och två pass till. Kanske inget som Tour de France killarna skulle skriva hem om men efter 24 timmar, 5 kg ryggsäck och dyngblöta cykelskor så blir även en 250 hm backe jobbig. Som tur var hade jag en gel kvar att trycka och både fotograf Andreas Strand och tävlingsdirektören Putsep dök upp med kameror i högsta hugg och då går det ju inte att se trött ut. Andreas tog som vanligt en del riktig schyssta bilder.

Sista backen utför var 5 km lång och det gick fort och man blev kall. Men kylan byttes mot glädje och värme så fort man nådde upploppet och målfållan i Ljungdalen. Mycket folk hade letat sig dit och det var två mycket nöjda och glada Statkraftare som svepte två Gainomax under segerintervjun!

Någon timma senare kom Rejlers-Kolmården in som tvåor efter att ha gått segrande ur striden mot Outnorth. På kvällen var det bankett och prisutdelning i jättekåtan. God mat trevlig underhållning och bildvising.

En stor eloge till arrangörer Erik och Vesa i spetsen samt övriga funktionärer. Tack till Andreas Strand för fina bilder och pepp längs banan samt till Pensionat Helags som ställde upp med en dubbel barnportion med pannkakor dagen innan! Synd att inte fler antog utmaningen men jag hoppas att vi blir fler på startlinjen nästa år! Riktig kul detta! 🙂

Några få skavanker blev det förstås men nu blir det några dagars vila innan vi siktar på sommaren stora mål! Stockholm Extreme! Följ med oss under förberedelserna!

//Arvid

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Tävlingsrapport 24H Helags Adventure

1. henberg skriver:

Jäklar vilken dubblepush!!!!

2. scott cole skriver:

jättre bra story ! fan jag bli sugen för nästa år !

3. Carolyn Mathisen skriver:

Grymt bra jobbat! Och på Åre också! Spannande berättelse!